Autómentő vállalkozás indítása

AZ AUTÓMENTŐ HÍVÁSA

Autómentő vállalkozás indítása

Autómentés közben sokakban felvetődik, hogy érdemes lenne Nekik is egy autómentő vállalkozást indítani. A legtöbben úgy gondolják, hogy elég vásárolni egy terepjárót és egy trélert, vagy egy olcsóbb kategóriájú 3.5 tonnás autómentőt - ami valójában autószállító -, kiváltják a vállalkozói engedélyt és már dolgozhatnak is autómentőként.

A jelenlegi szabályozatlan időszakban ez így is lehetne, azonban megfeledkeznek az autómentéshez szükséges eszközökről, amik újabb súlyos tízezrekbe kerülnek darabonként.

A következő néhány sorban leírom, hogy milyen alapvető eszközökre van szükség az autómentés feladatának elvégzésére:

Elsősorban szükség lesz egy minimum 6 tonna kapacitású csörlőre, ami fel van szerelve legalább 25 méter dótkötéllel, vagy kevlár kötéllel. Az autómentéshez kell az ilyen hosszúságú kötél, mert sok esetben, például egy árokban landolt autó mellé  - elé nem mindig tudunk olyan közel állni, hogy azt elérjük a rövidebb kötéllel, így esélytelenné válik annak kicsörlőzése az árokból. Az autómentéshez megfelelő rádió irányítású csörlő és a kevlár kötél ára már önmagában meghaladja a 200000 Forintot.

A csörlő áramellátásához ki kell építeni a megfelelő keresztmetszetű kábelezést, aminek csak az anyagköltsége több tízezer Forintra rúg. Ez többnyire a motortérből indul és a csörlőnél, terepjáró esetén a csomagtartóból kb 1 méter hosszan kinyúlva végződik.

A következő eszköz a sérült futóműves, sebességben maradt, vagy beragadt fékes autók mozgatására szolgáló gurítókocsi, amiből legalább két darabra lesz szükség. Ezeket jó minőségben körülbelül 45000 Ft/ db ártól felfelé lehet megvásárolni.

A gurítókocsik elhelyezéséhez szükség lesz két darab, alacsony profilú krokodil emelőre is. Az egyik egy lapos, 1.5 - 2 tonnás kell legyen, mert defektes, vagy kiszakadt kerekű személyautó alá csak ez fér be. A másik emelő legyen legalább 2.5 - 3 tonnás, ami a magasabb emeléspontú furgonok és terepjárók megfelelő magasságba emeléséhez szükséges. Ha nem tudjuk elég magasra emelni a járművet, akkor nem fog a futómű alá férni a gurítókocsi. Nem árt ha két dugattyús emelőket veszünk, mert az jelentősen felgyorsítja az autómentő munka folyamatát, ami nem elhanyagolható egy balesetveszélyes forgalmas út, vagy autópálya szélén végzett autómentés esetén.

A fentieken felül szükségünk van még kerékrögzítő spaniferekre, fordító csigára, különböző kéziszerszámokra, feszítőkre és kötözőkre, meg még igen sok "apróságra", hogy ne érjen kellemetlen meglepetés munka közben, ami miatt nem tudjuk elvégezni a szakszerű autómentés feladatát.


Mi az autómentő és milyen vizsgákra és engedélyekre lesz szükség az autómentés végzéséhez?

Ha minden jól megy, hamarosan szigorú szabályozás, újra szakmásítás alá kerül az autómentő szakma, ami súlyos büntetés mellett ( 800.000 Ft-tól felfelé) lehetetlenné teszi a feketézők és az országúti hiénák nem éppen áldásos, engedély nélküli "autómentő" tevékenységét.

A tervezet szerint autómentést kizárólag autómentő kategóriájú járművel lehet majd végezni, aminek a forgalmi engedélyében is autómentő van bejegyezve. Az autómentő jármű fogalma már tisztázott az alábbiak szerint:

Autómentő az a 3.5 tonnát meghaladó tehergépjármű, amelynek a rakfelülete megfelelő az autómentés feladatának ellátásához és ezen felül fel van szerelve daruval, vagy hidroplatóval, vagy emelővillával és a forgalmiban is bejegyzett autómentő. 

Ha el szertnénk kerülni a több százezer, vagy több milliós bírságokat, akkor a megfelelő autómentő jármű megvásárlása mellett az alábbi vizsgákra és engedélyekre lesz szükség az autómentő tevékenység végzéséhez:

Legelőször kell egy 101-es kódszámú orvosi alkalmassági vizsga, amit a jogosítványba bejegyeznek. Ha ez meg van, akkor jöhet a PÁV, azaz pályaalkalmassági vizsga.

A sikeres PÁV vizsga után meg kell szerezni a "C", de inkább a C + CE kategóriájú jogosítványt.

A megfelelő jogosítvány birtokában mehetünk a GKI vizsgára, aminek a sikeres elvégzése után megkapjuk a gépjárművezetői képesítési igazolványt, azaz a GKI kártyát. Ha egy hivatásos sofőrnek nincs GKI kártyája, azzal szabálysértést követ el és komoly pénzbírságot szabhatnak ki rá. Ehhez kapcsolódik egy tachográf kezelő tanfolyam, ahol a tachográf kezelésének ismereteit lehet elsajátítani.

A hidroplató, az emelővilla és a csörlő kezeléséhez el kell végeznünk egy emelőgép kezelő tanfolyamot, aminek a végén szintén vizsgát kell tennünk a tanultakról. Ha darus autómentővel dolgozunk, akkor darukezelő vizsgát is kell tennünk.

A fentiek mellett részt kell venni egy ADR tanfolyamon, de itt nem kell vizsgázni, megkapjuk az igazolást a részvételről.

Bizonyos távolságon felül az autómentés is szállításnak minősül, ezért mindenképpen le kell tenni egy Fuvarozó szakmai irányító vizsgát, mert a kötelező fuvarengedélyt csak ennek birtokában adja ki az illetékes hatóság. Ez a legnehezebb vizsga, nagyon keményen kell tanulni rá, hogy sikeres vizsgát tudjunk tenni. 

A fentiek megléte esetén vehetünk részt a tervezett, több hónapig tartó és több százezer Forintba kerülő Autómentő képzésen, ahol csak sikeres vizsga után kaphatjuk meg az autómentő végzettséget.

Ezek után már csak KÁF, azaz a Közúti Árufuvarozói közösségi engedélyt kell kiváltani, rendelkeznünk kell egy 9000 Eurós fedezetigazolással, kötnünk kell egy szállítmánybiztosítást évi körülbelül 200000 Forintért és már munkába is állhatunk hivatalos autómentőként a hivatalos autómentő járművünkkel.

AZ AUTÓMENTŐ HÍVÁSA